Page 6 - ennnnnnnnnnnnnn son .indd
P. 6

Edebi değeri olan kitapların yayınlanmasını engellediklerini düşünmüyorlar bile.


                 Aylık giderlerini karşılamakta zorlanan ve kasasına sıcak para girmeyen köklü yayınevlerinin de kişisel yayıncılığa yönel-
               dikleri görülüyor. Cebinizde paranız varsa en büyük yayınevlerinden kitabınızı yayınlatmanız zor değil. Yazar da herhangi bir
               yayınevinde telif ücretli kitabını yayınlatamadığından cebine davranıyor. Kitabını yayınlatırken (ilk defa kitap yayımlatmanın
               heyecanıyla) sözleşme şartlarını incelemiyor. Yayıncı-Yazar Sözleşmesi’nin nasıl olması, hangi konulara dikkat edilmesi gerek-
               tiği hakkında araştırma yapmıyor. Basıyor imzayı… Sonunda hiç ummadığı sıkıntılarla karşı karşıya kalabiliyor. Mahkemelik
               oluyor. Yazar, eserini telif anlaşmalı yayınlasa bile kimi zaman parasını alamıyor. Ya çok geç alıyor veya yayıncının ürettiği çeşit-
               li sıkıntılı bahanelerle alacağından vazgeçiyor. Yazar, bu tür sıkıntıları defalarca yaşamış olsa dahi dikkatsiz davranmaya devam
               ediyor. Yeter ki kitabı yayınlansın. Editör ve redaksiyon incelemesinden geçmeyen kitaplar okuyucuyu soğutuyor. Öte yandan
               yazarın kendi imkânlarıyla matbaalarda bastırdığı kitaplarda kalite neredeyse sıfır… Bu şekilde kitap yayınlayan yazarlar eşe,
               dosta imzalayarak hediye ediyor. Tabii kalitesiz kitapların rafları doldurması -tıpkı şiir kitaplarında olduğu gibi- okuyucuyu
               kitaplardan uzaklaştırıyor.

                 Türkiye Yazarlar Birliği (TYB) ve Türkiye İlim Ve Edebiyat Eseri Sahipleri Meslek Birliği (İLESAM) gibi derneklerin bu konu-
               larda bugüne kadar görüş bildirmemesi, kitapların kalitesiz baskılardan kurtarılması ve yazarların çeşitli sıkıntılarının önlen-
               mesi amacıyla ilgili Bakanlıklara teklif sunmamaları ve bu derneklerin yayınevleriyle ortak bir platform oluşturmaması da ayrı
               bir konu. Umuyorum ki kamu yararına çalışan bu iki dernek ilgili Bakanlıklar düzeyinde girişimde bulunarak buna köklü bir
               çözüm getirilmesini sağlarlar.

                 Çelebi Öztürk • Mektupedebiyatdergisi.com Genel Yayın Yönetmeni






                 “Yayıncılığın Sorunları Fikirsel Çoraklaşmanın Tezahürü…”








































                 25. yılını kutlayan Aras Yayınları Genel Yayın Yönetmeni Rober Koptaş ile Aras’ın hikayesiyle birlikte; yayıncılık sektörün-
               deki sıkıntıları konuştuk. Birçok alanda yaşanan ‘fikirsel çoraklaşmanın’ yayıncılık sektöründe de yaşandığını belirten Koptaş,
               “Bu piyasa koşullarının vahşiliğinin, ona karşı direnme mekanizmaları kuramayışımızın, mesleksel birikimimizi koruyama-
               mamızın ve çarçur etmemizin bir sonucu maalesef. Yayıncılık sektörü de bunu yaşıyor” diyor.













                                                                              6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11